Trzy rodzaje obrazów fotograficznych prezentowane w książce: przezrocza, czarno-białe odbitki i barwne skany, mają wspólne źródło. Jest nim kolorowa klisza Agfy, naświetlona na Starówce w sierpniu 1944 roku przez uczestniczkę powstania warszawskiego, Ewę Faryaszewską.
Każdy z 31 obrazów zrujnowanego Starego Miasta wykracza jednak poza przedstawianą historię zniszczeń wojennych, odsyła do innych wydarzeń niż powstanie warszawskie. Celuloidowe slajdy, papierowe odbitki i cyfrowe pliki mówią wiele o fotografii i praktykach z nią związanych, zarówno w chwili fotografowanych wydarzeń historycznych – epizodów powstania warszawskiego, jak i współcześnie, w procesach pisania historii, zachowywania, ale także niszczenia i wytwarzania na nowo jej świadectw. Szata graficzna książki autorstwa Magdaleny Piwowar jest ściśle związana z jej charakterem i ułatwia czytelnikowi zrozumienie skomplikowanych zależności pomiędzy kopią a oryginałem oraz przyczynia się do upowszechnienia bogatych zbiorów fotograficznych Muzeum Warszawy.
Wykonawca:
Autorzy publikacji: Magdalena Wróblewska
Projekt graficzny, skład: Magdalena Piwowar