Logotyp powstał jako kompozycja oparta na literach M i Ś, przez co odwołuje się do poprzednich logotypów i nawiązuje do powstałej architektury.
Litera M jest odwołaniem do części naziemnej nowej siedziby, do szklanych brył. Natomiast litera Ś to odniesienie do części podziemnej: korytarzy, sal ekspozycyjnych muzeum, a zarazem chodników dawnej kopalni „Katowice”, na terenie której powstały nowe budynki. Łącznik pomiędzy literami - trójkąt oznaczający znak diakrytyczny litery Ś - w kolorze jasnej intensywnej zieleni, to dalekie odwołanie do zieleni z flagi górniczej, ale potraktowane nowocześnie - zieleń jest świeża, optymistyczna, nawiązuje również do roślinności otaczającej nową siedzibę.
W ramach projektu systemu identyfikacji wizualnej, opartego na kolorystyce analogicznej do użytej w logotypie (biały, czarny, zielony) oraz typografii, powstał zestaw składający się z: papieru firmowego, wizytówek, identyfikatorów, elementów promujących, systemu piktogramów, pylonów i tablic kierunkowych, informacyjnych i reklamowych, informacji i grafik naściennych, masztów, form przestrzennych, map terenu i pięter, oznakowania drzwi, wind i schodów, stojaków na plakaty i ulotki oraz hangerów. Elementy informacji zostały zaprojektowane i rozmieszczone tak, aby ułatwić odczytanie nietypowej topografii architektury, nie konkurować z jej wyrazistością ani otoczeniem.
Wykonawca:
arch. Marek Mizeracki. Zespół odpowiedzialny za projekt graficzny i wzorniczy:
mgr Bartłomiej Witański, mgr Aleksandra Krupa, mgr Jakub Cikała. Zespół: mgr Tomasz Muszyński, arch. Przemysław Janik, arch. Magdalena Bińkowska, arch. Ignacy Hołowiński, arch. Adam Klassek, arch. Aneta Witańska, arch. Filip Witański, arch. Andrzej Nigbor, mgr inż. Krzysztof Galat, mgr inż. Anna Jastrząb-Nigbor, mgr inż. Tomasz Dryjski, mgr inz. Andrzej Chorosz, inż. Krzysztof Zając, mgr inż. Bogdan Leduchowski, mgr Mariola Domantowicz