JURY 5. PRZEGLĄDU MUZEUM WIDZIALNE 2022
Jacek Górka
Menadżer, animator kultury, sekretarz Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla, inicjator i koordynator konkursu Przegląd Muzeum Widzialne, redaktor naczelny pisma Muzealnictwo.com. Członek kapituły Konkursu Mazowieckie Zdarzenie Muzealne Wierzba. Pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie. Wykładowca Podyplomowych Studiów Muzealniczych Instytutu Historii Sztuki UW a obecnie podyplomowych studiów Nowe Media w Instytucjach Dziedzictwa Kulturowego na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, UW. Kierował Działem Promocji i Marketingu Muzeum Narodowego w Warszawie, aktualnie kieruje Działem Edukacji, Informacji i Wydawnictw Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
dr hab. Marek Grzyb, Profesor ASP
Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu. Studia na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2006 r. obronił pracę doktorską na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2014 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego. Od roku 2017 prowadzi w Katedrze Sztuki Mediów ASP Wrocław Pracownię Projektowania Gier i Form Wirtualnych. Od 2014 roku jest organizatorem i prowadzącym Galerię Sztuki Mediów KINO w Dolnośląskim Centrum Filmowym. W latach 2016-2020 pełnił funkcję prodziekana wydziału Grafiki i Sztuki Mediów ASP we Wrocławiu. W roku 2020 wybrany na dziekana wydziału Grafiki i Sztuki Mediów na kadencję 2020-2024. Swoje prace prezentował na 120 pokazach i wystawach zbiorowych oraz zorganizował 23 wystawy i prezentacje indywidualne.
Katarzyna Lorenz
Założycielka agencji Cyber Kids on Real, działającej w obszarach ATL, Digital, która równolegle z pracami dla klientów eksperymentuje w realizacjach z pogranicza sztuki i dizajnu. Ma kilkunastoletnie doświadczenie pracy w branży kreatywnej.: min. w budowaniu i wdrażaniu strategii marketingowych i kampanii dla klientów, w produkcji i zarządzaniu platformami internetowymi wielu marek. Pracowała min. dla takich marek jak: Nestle Nutrition, MTV Polska, Comedy Central, Nickelodeon, Paramount Channel, Tic-Tac Ferrero, Nivea, Axe, Tyskie, Newsweek Polska, Perła, Avon, Immobel Polska, Totalizator Sportowy, Aegon Polska, T-Mobile Electronic Beats, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Centrum Nauki Kopernik, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, Komisja Europejska, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Śląski Klaster Dizajnu, Med Patent, Bęc Zmiana, Narodowy Instytut Audiowizualny, Teatr Narodowy, Greenpeace Polska, Instytut Adama Mickiewicza. Ma na koncie wiele nagradzanych projektów społecznych, edukacyjnych i kulturalnych. Obecnie tworzy strategie komunikacji i koncepcje kreatywne dla klientów agencji.
Dominika Mroczkowska – Rusiniak
menadżerka kultury, absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Psychologii Stosunków Międzykulturowych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W 2012 roku ukończyła Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Karierę zawodową rozpoczęła w Muzeum Peggy Guggenheim w Wenecji, a następnie kontynuowała w Muzeum Narodowym w Warszawie (2007-2016) w Zbiorach Sztuki Średniowiecznej oraz w Dziale Komunikacji i Marketingu (2009-2016). Od 2015 roku pracuje w Narodowym Instytucie Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, gdzie jest menadżerką projektu edukacyjnego Historia Poszukaj oraz współorganizuje konkursy na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla oraz Muzeum Widzialne. W latach 2016-2022 pełniła funkcję korespondentki międzynarodowej nagrody muzealnej EMYA, organizowanej przez European Museum Forum. Od maja 2022 roku jest jurorką tejże nagrody. Wykłada na studiach podyplomowych Nowe Media w Instytucjach Dziedzictwa Kulturowego na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytetu Warszawskiego.
Anna Nowokuńska
Projektantka systemów informacji wizualnej, architektka. Założycielka Studia Blisko, specjalizującego się wayfindingu. Wykładowczyni School of Form, gdzie naucza informacji wizualnej. Autorka systemów identyfikacji wizualnej, projektów wystaw, książek, infografik. Ilustratorka, regularnie ilustruje w wydawnictwie Zawód:Architekt. Współpracuje z Centrum Designu Gdynia, Stowarzyszeniem Architektów Polskich, Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Lasami Państwowymi. Projektuje systemy informacji wizualnej dla wiodących pracowni architektonicznych w Polsce: APA Wojciechowski, Kuryłowicz&Associates, Konior Studio, HRA, i deweloperów jak Skanska czy Yareal. Popularyzuje wiedzę o wayfindingu występując na konferencjach (Westival, Element UX Talks, Biennale Traffic Design, Element Urban Talks, DesignWays Conf, A-Akademia A3), w formie wywiadów (Architektura&Biznes, Architektura Murator, podcast Architektura Powinna, Technologia w Architekturze), i pisząc artykuły (ARCH mag, Zawód:Architekt). Członkini Zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej bieżącej kadencji 2020-23.
dr hab. Ewa Satalecka
W 1984 roku otrzymała dyplom Krakowskiej ASP. W 2005 doktorat ASP w Katowicach i habilitację warszawskiej ASP w 2012. Pełni funkcję dziekana wydziału Sztuki Nowych Mediów, pracując na stanowisku profesora w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Jest organizatorką i kuratorką wystaw, warsztatów, wykładów i międzynarodowych konferencji poświęconych zagadnieniom projektowania graficznego i komunikacji wizualnej, autorką artykułów poświęconych projektowaniu graficznemu w magazynie „2+3D” i redaktorką nagrodzonych TDC Certificate of Excelence „Fajrant” (2012) oraz “Gyubal Wahazar” (2018), współautorką książki “Podaj dalej. Dizajn, nauczanie, życie. Krzysztof Lenk w rozmowie z Ewą Satalecką”. Tworzy scenografię do spektakli teatralnych i koncertów muzycznych. Reprezentuje Polski na Forum ATypI. Jej prace pokazywane były w 2008 na „Liguid Page” w Tate Britain i Moving Type Exhibition, w Gutenberg Museum, w Mainz w 2011. Instalacja “Air” została zaprezentowana na Pinselstrich vs. Megapixel Medien- /Kunst aus Warschau, w Dreźnie w 2013. W latach 2016/2017 grupa studentów pod jej opieką, wspólnie z kuratorami Martą Miśkowiec i Bartoszem Flakiem, wykonała kompleksowy projekt wystawy “Osobliwe” dla Muzeum Historii Fotografii w Krakowie. Projekt katalogu tej wystawy został nagrodzony Sybillą 2017.
dr Katarzyna Stanny
Absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, studiów podyplomowych w Instytucie Historii UW oraz Instytutu Francuskiego w Warszawie. Od roku 2016 pełni funkcję pełnomocniczki ds. studiów niestacjonarnych Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP, gdzie od 2009 roku prowadzi Pracownię Obrazowania dla Mediów. Wykładała w Warszawskiej Szkole Filmowej, B. Lindy i M. Ślesickiego, na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz w Polskiej Akademii Nauk. W latach 2004 - 2014 wspólnie z Ojcem – prof. Januszem Stannym prowadziła Pracownię Ilustracji w Akademii Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi. W latach 2009-2014 pełniła rolę asystentki prof. Rosława Szaybo w Pracowni Fotografii Użytkowej na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Pracuje dla Polskiej Akademii Nauk, zajmuje się grafiką użytkową, fotografią i pracą naukową. Jako projektantka biżuterii współpracowała ze Swarovski Elements. Realizowała projekty edukacyjne m. in. dla Działu Edukacji MHŻP Polin, AM w Warszawie, Fundacji La Strada, TLiAM, IBL, etc. Prace prezentowała na trzydziestu dwóch wystawach indywidualnych malarstwa, grafiki, fotografii, ilustracji i biżuterii oraz na blisko stu wystawach zbiorowych w Polsce, Francji, Niemczech, Luksemburgu i Chinach. Laureatka wielu ogólnopolskich nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia w pracy artystycznej i dydaktycznej (2014) oraz Nagród Rektora ASP w Warszawie (2015 i 2019). Stypendystka Funduszu Popierania Twórczości im. Andrzeja Szczypiorskiego (2019 i 2020). Członkini Zarządu sekcji J ZAiKS oraz Rady Ekspertów Ośrodka Dialogu i Analiz THINKTANK. Mieszka i pracuje w Warszawie.