MUZEUM WIDZIALNE

Po wielu latach braku spójnej komunikacji graficznej i stosowaniu odrębnych logotypów dla trzech oddziałów, Muzeum Narodowe we Wrocławiu wprowadziło nową identyfikację wizualną. Idealną okazją do przeprowadzenia tej operacji było otwarcie nowego oddziału – Pawilonu Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej.

Na konkurs ogłoszony w lipcu 2015 r. przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej wpłynęło 164 zgłoszeń, do II etapu zakwalifikowano 5. Autorem zwycięskiego projektu został wrocławski grafik i typograf Marian Misiak. Zaproponowane przez niego logo to charakterystyczna litera "M" będąca odwróceniem "W" nawiązującego do herbu Wrocławia.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu i jego oddziały Muzeum Etnograficzne, Panorama Racławicka i otwarty w czerwcu 2016 r. Pawilon Czterech Kopuł otrzymały jeden mocny znak i wspólny system identyfikacji graficznej pozwalający na wyróżnienie się spośród innych instytucji kulturalnych, wizualne połączenie czterech oddziałów i na zaistnienie w świadomości odbiorców jako jedna silna marka. 

– Oszczędny, a przede wszystkim zupełnie nowy dla muzeum język wizualny to klucz do opowiadania o wielowiekowej kolekcji MNWr i sposób na dotarcie do współczesnego widza - wyjaśnia Marian Misiak.

Specjalnie na potrzeby Muzeum zaprojektowane zostały kroje pisma: Dia Grotesk (inspirowany groteskami z początku XX w, nawiązujący do estetyki i okresu powstania Pawilonu Czterech Kopuł) i krój szeryfowy Janus przeznaczony do składu publikacji książkowych.

Wprowadzeniu nowej identyfikacji towarzyszyła duża kampania promocyjna, której celem było również informowanie o otwarciu Pawilonu. Przeprowadzono ją we Wrocławiu dwuetapowo (specjalną odsłonę przygotowano też na potrzeby promocji w kraju) – najpierw w przestrzeni miasta (citylighty, słupy reklamowe, ściany kamienic, tramwaj) pojawiły się wielkie litery M, które miały intrygować, prowokować pytania. Po dwóch tygodniach do "emki" dołączono nazwy wszystkich oddziałów Muzeum, z wyróżnionym Pawilonem Czterech Kopuł, datą jego otwarcia i hasłem kampanii #doczterechrazysztuka. Autorem kreacji wizualnej kampanii był Marian Misiak.

Proces wdrażania nowej identyfikacji rozpoczęto właśnie od Pawilonu Czterech Kopuł, dla którego Marian Misiak zaprojektował system kierunkowej informacji wewnętrznej, wszystkie elementy graficzne w ramach wystawy stałej, a także publikacje książkowe towarzyszące ekspozycji, stronę internetową, druki ulotne i linię gadżetów. Następnie proces wdrażania objął inne oddziały – wprowadzono nowy papier firmowy, koperty, wizytówki, bilety, itp. oraz rozpoczęto konsekwentne stosowanie zasad identyfikacji we wszystkich materiałach promocyjnych muzeum. Chcąc osiągnięć optymalny efekt Muzeum zdecydowało się w 2017 r. na stałą współpracę z Marianem Misiakiem. Zakończenie procesu wdrażania nowej identyfikacji zaplanowane jest na 2018 r.

Projekt systemu informacji wizualnej:

Marian Misiak, współpraca Kalina Zatorska, Łukasz Nawrocki

Projekt krojów pism: Marian Misiak, współpraca Damian Langosz

Tekst: Anna Kowalów/MNWr
Foto: Gracjan Donarski, Piotr Spigiel, Arkadiusz Podstawka

COOKIES

Korzystając z serwisu internetowego Muzeum Widzialne wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej.
Polityka prywatności