MUZEUM WIDZIALNE

Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Warszawy

Muzeum Warszawy przechodzi gruntowną odnowę. Staje się nowoczesną instytucją kultury, która w angażujący, wielowymiarowy sposób opowiada o Warszawie w kontekście historii, współczesności i przyszłości. Zmiana nazwy była symbolicznym początkiem tej przemiany, a nowa identyfikacja wizualna jest jej kolejnym, ważnym etapem. Na wstępie warto zaznaczyć, że identyfikacja wizualna to nie tylko logo. Jest to system, składający się z określonych form, zabiegów i rozwiązań projektowych (takich jak kolorystyka czy typografia), który dopiero jako całość tworzy wyrazisty, spójny wizerunek Muzeum.

 

Nowa identyfikacja została zaprojektowana w oparciu o konkretne założenia i zadania, jakie ma do spełniania na poziomie formalnym, funkcjonalnym i komunikacyjnym. Po pierwsze musi klarownie komunikować warszawskość, otwartość, nowoczesność. Po drugie musi sprostać różnorodnym potrzebom instytucji o bardzo złożonym charakterze ­– Muzeum modernizuje się i otwiera na szeroką publiczność, zachowując jednocześnie swój formalny, naukowy charakter, oraz silne związki z przeszłością. Po trzecie – ma niezwykle różnorodne grono odbiorców, także obcojęzycznych, co wymaga zastosowania uniwersalnego języka wizualnego. Po czwarte – kwestie ekonomiczne, bardzo istotne dla publicznej instytucji kultury. Nowa identyfikacja pozwala na wykorzystanie prostych, łatwo dostępnych technik poligraficznych i standardowych materiałów papierniczych, nie generując dzięki temu niepotrzebnych kosztów. Co ważne, identyfikacja wizualna Muzeum Warszawy ma za zadanie współistnieć z identyfikacjami wystaw, wydarzeń i serii wydawniczych, bez szkody dla spójności wizerunku. W związku z tym jest elastyczna, neutralna w wyrazie i pozwala na dużą swobodę projektową.

Logo

Znak graficzny Muzeum Warszawy to historyczny symbol w nowoczesnej, prostej formie graficznej. Herb Warszawy – syrena z mieczem i tarczą – to znak powszechnie rozpoznawalny i kojarzony z Warszawą. W zbiorach Muzeum znajduje się blisko 400 rozmaitych warszawskich syren uwiecznionych w malarstwie, na fotografiach, drukach, numizmatach, pomnikach, czy planach architektonicznych.

 

Prosty, monochromatyczny znak odpowiada na potrzeby wizerunkowe nowoczesnej instytucji kultury, która odnawia swój wizerunek bez zrywania z przeszłością. Wyrazista, świeża forma korzystnie wpływa na rozpoznawalność Muzeum. Poza wymogami komunikacyjnymi logo spełnia również szereg wymogów funkcjonalnych: jest monochromatyczne, dobrze się skaluje, dobrze reprodukuje się na różnych nośnikach, ma wersję poziomą i pionową. Są to cechy pozwalające obniżyć koszty eksploatacji, ułatwić stosowanie i tym samym podnieść efektywność działania znaku. Ponadto symbol syreny może funkcjonować bez nazwy Muzeum, co umożliwia wykorzystanie go jako samodzielnego motywu graficznego, co wzmacnia potencjał marketingowy logo.

 

Kolorystyka

Kolorem przewodnim identyfikacji jest granat, wybrany w oparciu o ciąg skojarzeń: Warszawa–Syrena–Wisła. Ten kolor to także wspólny mianownik dla złożonego, kulturalno-naukowego charakteru instytucji. W proponowanym połączeniu z szarościami daje wiele możliwości aranżacyjnych – zarówno formalnych, zachowawczych, jak i bardzo nowoczesnych. Ponadto granat nie jest kolorem żadnej innej warszawskiej instytucji o profilu zbliżonym do Muzeum, co pozwala zachować odrębność wizerunkową. Ważne, jak zawsze, były też aspekty praktyczne i finansowe. Granat jest dość łatwo dostępną, standardową barwą, dzięki czemu identyfikacja nie wymusza kosztownego produkowania wszystkich materiałów na zamówienie. Razem z szarością pozwala na osiągnięcie oczekiwanych efektów przy użyciu niedrogich technik produkcyjnych.

 

Liternictwo

Zastosowana w projekcie identyfikacji rodzina krojów pisma Good, autorstwa warszawskiego projektanta Łukasza Dziedzica, jest przejrzysta, przyjazna i neutralna. Doskonale zachowuje spójność proporcji i formy ze znakiem graficznym, stając się jego integralną częścią. Nadaje się do projektowania zarówno systemu oznaczeń zewnętrznych i wewnętrznych, jak i grafiki wydawniczej czy internetowej. Występuje w duecie z rodziną krojów szeryfowych More.

 

Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej Muzeum Warszawy trwało niecały rok. Przebiegało równolegle z pracami nad bieżącymi projektami graficznymi, co pozwoliło mi lepiej poznać potrzeby i specyfikę Muzeum. Proces zaczął się od określenia dokładnych wytycznych dotyczących planowanych zmian wizerunkowych. Dzięki temu siadając do projektowania wiedziałam, co i komu mam zakomunikować, co mieć na uwadze, jakie są możliwości i ograniczenia. Zostały przeprowadzone wieloetapowe narady z zespołem Działu Promocji i Komunikacji oraz z dyrekcją Muzeum. Na koniec odbyły się konsultacje zaproszonymi ekspertami – Magdaleną Ponagajbo (Mama Studio), dr Magdaleną Kochanowską (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie) i dr. Piotrem Rypsonem (Muzeum Narodowe) – którzy ocenili jakość i trafność projektu.

 

Premiera nowej identyfikacji odbyła się 6 czerwca 2014 r. Poprzedziły ją spotkania z pracownikami Muzeum, na których omówione zostały zmiany wizerunkowe i główne zasady użycia logo. Następnie rozpoczął się wieloetapowy proces wdrażania, który trwał ponad pół roku. Uruchomiona została strona internetowa w nowej szacie, z której można pobrać logo i księgę znaku. Rozpoczęła się produkcja materiałów biurowych i promocyjnych zgodnych z nową identyfikacją, wymiana logo na wszystkich nośnikach, projektowanie systemu informacji zewnętrznej i nawigacji po wnętrzach Muzeum. Wszystkie prace realizowane lub nadzorowane są przez zespół Działu Promocji i Komunikacji Muzeum Warszawy. Wydarzeniem zwieńczającym proces przemiany jest tegoroczne otwarcie nowej wystawy głównej w wyremontowanych kamienicach na Rynku Starego Miasta.

Tekst: Anna Światłowska

COOKIES

Korzystając z serwisu internetowego Muzeum Widzialne wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej.
Polityka prywatności